در سوپرمارکتها و هایپرمارکتها دسته بندی محصولات بسیار مهم می باشد. اینکه جای هر محصولی مشخص باشد خرید برای مشتریان آسانتر میشود.در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم
نکات مهم چیدمان قفسه فروشگاهی
نکته اول: محصولات با یک دسته بندی را کنار هم قرار دهید. برای مثال تمام برندهای کنسروها در یک ردیف و کنار هم قرار گیرند.
نکته دوم : برای کالاهای پرفروش از قفسه های میانی استفاده کنید . زیرا محصول پر فروش باید دقیقا در معرض دید باشد.
نکته سوم: محصولات با ابعاد کوچک را در قفسه میانی قرار دهید. زیرا اگر محصولات با ابعاد کوچک در قفسه های بالایی یا پایینی قرار گیرند دیده نمی شوند.
نکته چهارم: ابعاد قفسه های فروشگاه دارای استاندارد خاصی می باشد. پس سفارش قفسه ها در ابعاد غیر استاندارد نداشته باشید. برای مثال قفسه های سه متری برای هایپر مارکت مناسب نیست چون مشتری نه تنها دسترسی ندارد بلکه دیدی هم نسبت به محصولات نخواهد داشت.
نکته پنجم : روی قفسه بندی فروشگاه اتیکت قیمت نصب کنید.زیرا مشتری براساس بودجه میتواند از بین محصولات انتخاب مناسب را انجام دهد.
نکته ششم : قیمت تخفیف محصولاتی که در فروش ویژه قرار دارند را نیز به قفسه بندی اضافه کنید.
نکته هفتم: فاصله مناسب را بین قفسه ها رعایت کنید و همچنین در جاهای پرتردد نیز قفسه بندی درست قرار دهید زیرا احتمال برخورد و سقوط اجناس وجود دارد. و جاهایی که فضای کمی دارید از قفسه بندی گرد استفاده کنید.
نکته هشتم: چیدمان منظم قفسه ها را در نظر بگیرید. زیرا مشتری به نظم قفسه ها اهمیت می دهد و هر چقدر قفسه ها منظم تر باشد ظاهر فروشگاه خوشایند به نظر خواهد رسید.
در آخر نتیجه حاصل از یک چیدمان اصولی در قفسه بندی فروشگاه باعث صرفه جویی در زمان خرید می شود و ترافیک فروشگاه کمتر می شود. در این صورت مشتریان رغبت بیشتری برای خرید خواهند داشت.